måndag 20 maj 2013

Om avslut, cheesecakebegär och annat..

Fyra månader sedan sist.. Här kommer en Bollnäs-betraktelse.


Sista färden. Sista måltiden. Sitter på café Lotus på Gävles centralstation och har en avslutningsceremoni. Här har jag mellanlandat på resorna till och från Bollnäs under ett helt år och varje gång har jag suktat efter en passionsfrukt-cheesecake som just idag fick tillåtelsen att bli min. Det är sista gången jag gör turen på rälsen upp mot folkhögskolan och detta kräver sin avskedsfika. Ett hemligt och minimalt farväl som bara jag vet om. I övriga resenärers ögon ser det nog ut som en vanligg förmiddagskaffe, men det är så mycket mer. 
Soundtracket till cappuccinon och kakan blir hammare och stål-gnissel, byggnadsljud, för de bygger om på stationen. Har gjort hela året, och än är de långt ifrån klara. Och precis som stationen, bygger jag om mig, bygger jag vidare mina världar och åsikter. Synar mig själv från topp till tå, ser hur långt jag kommit och hur mycket jag har kvar.

Bollnäs blev aldrig det ljuva folkhögskolelivet (det har jag upplevt förut). Blev aldrig hemma, (det har jag på andra platser) även om jag då och då har snubblat med tungan och kallat det för att "åka hem". Sekunden efter har jag korrigerat och i stället kallat det för att "åka tillbaka". Det säger en del. 
Har blivit rädd för att verka bitter över hela grejen. Allt det som inte blev. Men anser att bitterheten enbart består av vissa krossade förhoppningar, just här och med just den här utbildningen. Att jag är mindre nöjd med en sak gör mig inte till en bitter människa. Det vägrar jag gå med på.

För allt har inte varit pisk och pina. Jag har vaskat fram ett större antal guldkorn, och även om mängden smuts och skräp är mer till mängden, väger skatterna tyngre. Det är väl så att man får sålla en del för att hitta det vackra. 
Kunskaperna, musiken, viljorna har förändrats, har utvecklat mig (just som en folkhögskola bör och brukar), och jag håller ett antal fina fåglar i handen. Hellre det än tiotalet i skogen. Så det känns bra. Och jag tänker vårda de där fåglarna, bjuda hem dem på den finaste fågelmaten, uppskatta deras fjäderdräkter.              

Tillbaks mitt i fikat. Väskor rullar förbi på stengolvet. Jag upptäcker att det är min namnsdag. Förväntar mig inga gratulationer. Vad är det ens att gratulera? "Grattis, ditt namn står i kalendern idag." Men en av de bästa, en hemstadsvän, hör av sig med några små ord, som därför känns stora. Gör mig glad och på nått vis än mer beredd på att bege mig hemåt. 
Sippar på kaffet, firar att schizofrenin snart är över. Har levt halvt här och halvt där länge nog och ser fram emot att bli mer hel och hållen, på en plats. Tillbaks till mig, tillbaks till storhetsvansinnet och självförverkligandet, tillbaks till allt och alla.
Högtalarna på stationen ropar för sista gången att "X-tåget avgår från spår 5". Känns som jag hört de där utropen en hel livstid. Jag lyder speakerrösten och packar ihop mina väskor, slänger gitarren på ryggen, känner axelremmarna borra sig in i huden.  Säger hejdå till passionsfruktskakans efterlämningar. Den såg godare ut än den var. Men det gör inget. 
Utan minsta smak av bitterhet i munnen gör jag slut på min avskedsfika. För alla cheesecakes är inte sliskigt söta och tomma löften, bara för att en råkar vara det. 

/K

1 kommentar:

  1. Jag är förstummad! Vad fantastiskt fint du sammanfattar ditt Bollnäsår. Och nog tycker jag att jag kan se att du utvecklats. Om inte så mycket musikaliskt, fast det har du också, så har du vuxit och utvecklats på andra sätt. Gläds åt det senaste året som inneburit att du tagit ett stort steg in i vuxenlivet. Gläds åt Hillevistipendiet, gläds åt Martin och gläds åt att du har namnsdag idag! Grattis Kråkan! Kram från pappa!

    SvaraRadera